The dream of Couture, is it over?

john galliano, raf simons, dior couture
Dior 2011 Couture fall 2010/2011 designed by John Galliano - Dior spring 2013 Couture designed by Raf Simons


The fashion month is about to start. In a few days we'll learn everything about future trends.
But before ready to wear walks the runway fashion stopped over Paris for Couture shows. A disconnected calendar marks the difference between the two worlds: high fashion on one side, ready to wear on another. Or maybe not. We can guess that wind is changing watching Dior couture show in which the theatrical and spectacular design by John Galliano has been replaced by a more wearable Couture signed by Raf Simons

Simons spoken about bringing more reality to couture (source of information style.com), like saying that couture is dated and needs to be reinvented.
Dior is not the only one who chose simplicity on the runway; maybe this new mood wants to make couture more understandable and justifiable to the eyes of clients.

Is there still a place for exaggerated dresses or wealthy women prefer precious, but pratical clothes?
Dior announced that sales of its couture collections went up by 24% in 2012 (source of information fashionologie) proof that Simons design is a winning one.
Moreover what kind of fashion can couture be if nobody wears it, is that something wrong if it tries to please its growing base of clients?

Couture is freedom of creativity, says Franca Sozzani Director of Vogue Italia in her blog. There is no industry asking for the figures. It’s sheer experimentation. This is why when I see too many compromises I feel disappointed.
It’s like having a dream knowing you have limitations. What kind of dream can that be?

Is the dream of Couture over?

The age of pure experimentation and free creativity might be arrived to an end.
For years fashion houses invested money to deliver the dream of couture.
Even with record sales we don't make any money out of it, said once Jean Paul Gaultier.
Even with high price tags Couture dresses are sold below cost prices (source Fashion Telegraph). So why is still going on?
Haute couture is what gives our business its essential essence of luxury, says Bernard Arnault in 2010, the head of LVMH. The cash it soaks up is largely irrelevant. Set against the money we lose has to be the value of the image couture gives us (source Fashion Telegraph).

Couture can't be a surrogate of ready to wear, says Giorgio Armani in an interview to m.o.d.a. If it has to be high fashion you have to take the risks of making a special fashion. Couture is for the woman that wants to stand out among other women, it's not democratic.

Do you love the new simplicity?
Is this couture modern and fresh or looks too similar to ready to wear collections?

Is there still a place for the dream of elegance or it's time to move on now that brands like J.Crew and H&M decided to show their collections during fashion weeks? (source fashionologie)

What do you think?


Il mese delle fashion week è ai nastri di partenza e in pochi giorni scopriremo tutto sulle tendenze di domani. Prima ancora che il pret a porter scenda in passerella la moda ha già fatto tappa a Parigi per le sfilate di Haute Couture. Il calendario, distante dalle altre sfilate sottolinea la distanza dei due mondi: da un lato c'è l'alta moda, elitaria e sofisticata, dall'altro il pret a porter. O forse no. Che ci sia aria di cambiamento si capisce guardando la sfilata di Dior dove il design spettacolare di John Galliano lascia il passo alla couture firmata Raf Simons, più indossabile e più vicina al pret a porter di quanto non sia mai stata.

L'obiettivo di Raf Rimonsè quello di riportare la couture alla realtà (fonte dell'informazione style.com) come dire che il linguaggio della couture è datato e va reinventato e  Dior non è l'unico ad aver portato in passerella una nuova semplicità, un tentativo forse di rendere la Couture più comprensibile ed appetibile agli occhi dei compratori.
C'è ancora spazio per vestiti esagerati e spettacolari o le donne che comprano alta moda preferiscono abiti preziosi ma più pratici? Il design di Raf Simons sembra essere quello vincente visto che Dior  ha registrato un aumento del 24% delle vendite di capi di alta moda nell'ultimo anno(fonte fashionologie).
D'altra parte la moda è tale solo se viene indossata, che male c'è ad andare incontro ai gusti dei clienti?

L'alta moda è sperimentazione pura, scrive nel suo blog il Direttore di Vogue Italia Franca Sozzani, creatività in libertà e nessuna industria che reclami i numeri. Per questo quando vedo troppi compromessi sono delusa. È come sognare pensando che esistono dei limiti. Che sogno è?

E' finito il sogno della Couture?

Il tempo della sperimentazione pura, di Couture come esercizio creativo slegato dalle imposizioni di mercato potrebbe essere finito. Per anni le case di moda hanno investito denaro per nutrire quell'immaginario di lusso ed esclusività irraggiungibile che l'alta moda rappresenta.
Non si guadagna con la Couture, spiegava Jean Paul Gaultier, i costi di produzione dell'alta moda spesso superano i ricavi ma l'Haute Couture è quello che dà alla moda l'essenza del lusso, affemava nel 2010 Bernard Arnault a capo di LVMH, i soldi che spendiamo sono irrilevanti confrontati con il valore d'immagine che la couture ci restituisce.  (fonte Fashion Telegraph).

Non si deve considerare la Couture un surrogato del pret a porter, spiega Giorgio Armani nell'intervista rilasciata am.o.d.a. di La7. L'alta moda deve essere tale con tutti i rischi che comporta fare un'alta moda speciale. L'alta moda  è per quella donna che vuole azzerare le altre, non è democratica evidentemente. 

Quella che avanza è una nuova alta moda,  più essenziale ed aggiornata o rischia di diventare un doppione del pret a porter?
C'è ancora spazio per il sogno dell'eleganza o bisogna guardare avanti ora che brand come H&M e J. Crew decidono di presentare le loro collezioni in passerella durante le fashion week di pret a porter?

0 comments:

Post a Comment